Skolotāju atalgojumā nepieciešami stingri kritēriji un nosacījumi



Šorīt, LTV raidījumā “Rīta Panorāma” Ikšķiles vidusskolas direktors Česlavs Batņa atklāja, ka nepieciešams pedagogu atalgojumam piemērot alternatīvu modeli, kas ļautu skolotāju algas līdzsvarot. Šī brīža aprēķini liecina, ka mēnesī būtu nepieciešami 1.9 miljoni eiro, tomēr precīzas izmaksas varētu precizēt Izglītības un zinātnes ministrija (IZM).

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) divus gadus izskata pedagogu algu modeli, tomēr aizvien nav noteikts virzības plāns un noteikumi. Nomainījušās divas ministrijas, kas ievilkušas procesu, tādēļ Ikšķiles vidusskolas direktors nācis klajā ar alternatīvu pedagogu atalgojuma modeli. Galvenā modeļa atšķirība no IZM ieteikumiem, būs vērtību noteikšana: vienlīdzība, taisnīgums un cienījams atalgojums. Česlavs Batņa akcentēja, ka modelis negrupē, vai skola ir liela vai maza, modeļu būtība ir izlīdzināt situāciju valstī, jo skolotājs ir gan Rīgā, gan Jēkabpilī, gan Zilupē.

Direktors atzīst, ka IZM modelis nav slikts, tomēr tajā aizvien ir nepilnības, tiek iekļauti sarežģīti aprēķini, tabulas. Ir nepieciešami skaidri noteikumi un kritēriji. Batņa skaidroja, ka modeļa lielākā atšķirība no IZM modeļa ir atteikšanās no algu grupēšanas atkarībā no skolas lieluma. IZM modelī tiek piedāvātas piecas grupas, kurām atalgojums varot atšķirties par vairākiem simtiem eiro. Savukārt alternatīvajā piedāvājumā to mēģinās izlīdzināt. Modelis balstās uz divām kopējām iezīmēm: konteksts un vadīšana, gatavošanās process stundām, klases audzināšana, individuālais darbs, otrais līmenis – skolēnu klases piepildījums.

Izstrādātais modelis prezentēts Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībai (LIZDA), kā arī Latvijas Izglītības vadītāju asociācija (LIVA), kuri ar kopīgiem ierosinājumiem ir atbalstījusi alternatīvu pedagogu darba samaksas modeli. Organizācijas vienojās veidot darba grupu, lai pilnveidotu šo modeli.

Direktors arī akcentēja, ka skolu apvienošana un slēgšana ir neizbēgams process, tomēr šo procesu jāizvērtē pašvaldību līmenī. Kā prioritāte ir 1. – 4. klases skolēni, pašvaldībām jāspēj izvērtēt visi apstākļi, sākot ar attāluma veikšanu līdz tuvākajai skolai.

Foto: https://www.flickr.com/photos/saeima/https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/
Padalies

laukudzive.lv © 2024 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress